Thursday, March 2, 2017

3. nädal

Selle nädala postituses soovisin keskenduda Wikipediale, eestipäraselt Vikipeedia. Enda haridustee algusaastatest mäletan kuidas koolitükkide tegemisel kogunesid lauanurka entsüklopeediad või kuidas perekondlikel üritustel oli mõni tuline diskussioon võimalik lõpetada vaid õige ENE või EE köite abil. Viimased kokkupuuted minul endal entsüklopeedia köidetega jäävad mitmete aastate taha ja pigem oli see seotud herbaariumiga. Need raamatud olid selleks piisavalt rasked. Ka perekondlikel istumistel oodatakse nüüd, et nooremad ruttu-ruttu otsiksid netist õige vastuse üles, ei siruta keegi enam kätt raamaturiiuli poole.

Wikipedia on suurepärane näide selle kohta kuidas tasuta (küsitakse küll toetusi ja seda kohati suureneva kriitika saatel) on võimalik pakkuda teenust, mis on küllaltki kvaliteetne ja kõigile vabalt kättesaadav. Iga inimene saab olla info looja.
Vastavalt ühele analüüsile on tegemist maailma populaarsuselt kuuenda veebileheküljega. Sellest analüüsist on näha ka saidi tugevat seost info otsimisega - enam kui 37% liiklusest leheküljele tuleneb erinevatest otsingumootoritest. 
Aastate jooksul on proovitud luua ka mitmeid alternatiive Wikipediale, nii tasuta kui tasulisi, aga seni edutult. Üks neist proovijatest oli näiteks ka Google - Knol. Just tulenevalt tugevast seostest otsingumootoritega ja reklaamitulu teenimisvõimaluse kasutamist peljati, et Knol võib olla üks neist konkurentidest, mis võib alles jääda. Aga nagu teada, siis läks teisiti.
Arvan, et Wikipedia edu seisnebki selles, et on jäädud oma ainukese tegevuse juurde - info jagamine - ja seetõttu on tuhanded inimesed üle maailma nõus sellesse panustama oma aega ja teadmisi vabatahtlikult. Sisu loomiseks Wikipediasse on loodud ka mitmesuguseid auhinnalisi võistlusi - nii rahvusvahelised kui ka riiklikud - kuid valdavalt see on suhteliselt väike osa. Võiks ju korra Wikipedias ette kujutada samasugust reklaamide kuvamist või sisuturundust nagu sotsiaalmeedias või uudisteportaalides, aga kahtlustan, et see vähendaks kõvasti saidi usaldusväärsust. Vaadates enim vaadatud artiklite eelmise aasta statistikat, on näha, et kõige enam oleks sellest võita meelelahutus äris. 
Nagu iga infoallikaga, tuleb osata ka Wikipediasse suhtuda kriitiliselt. Mitmed põhjused, miks Wikipedia on kujunenud nii populaarseks, on ka suurimad probleemide allikad. Just probleeme kvaliteedis (ebatäpsus, ebaühtlane kvaliteet, neutraalsuse puudumine jne) hinnatakse suurimateks probleemideks. Aga nagu ma mäletan, siis ka paberentsüklopeedia vahel oli mõnikord lisa paber, kus olid parandused ehk sellise info kogusega on paratamatu, et esineb ka eksimusi. Tuleb osata lisaks Wikipedia artikli lugemisele otsida ning avada ka allikaid, millele viidatakse ja tutvuda ka nende sisuga.


No comments:

Post a Comment